De 12 stappen tot herstel (SLAA) – Stap 10 en 11 “Een kwestie van bewust blijven”

De eerste periode nadat je besloten hebt te stoppen met je destructieve gedrag (in mijn geval: een relatie proberen aan te gaan met mannen die geen relatie willen en hierin genoegen nemen met wat kruimels ‘liefde’ én zelf afhaken op het moment dat de rollen omgekeerd zijn), is het allermoeilijkst. Je voelt de drang nog heel sterk, maar je wil er niet meer aan toegeven. Je weet nu dondersgoed hoe veel beter je je zult voelen als je er niet meer in mee gaat. Het is het allemaal niet meer waard.

Na de eerste weken merk je inderdaad dat dit zo is: je voelt je rustiger, krachtiger, meer in balans, creatiever en productiever en je verlangen en gemis nemen af. Elke maand een beetje meer. Het wordt hierdoor steeds gemakkelijker om je aan je besluit te houden.

Maar dan.. word je op de proef gesteld. Je komt je ex ineens tegen, je krijgt een berichtje van een oud-geliefde of je wordt in de verleiding gebracht op een feestje. Als je op zo’n momenten toevallig niet zo lekker in je vel zit, is de kans groot dat dit het begin van een terugval wordt. Daarom is het van groot belang dat je jezelf in de gaten blijft houden en blijft doen wat goed voor je is.

Zelf heb ik in de afgelopen maanden geen terugval gehad, maar wel weer digitaal contact gehad met mijn exen. Niet veel, maar toch. Onder het mom van: vriendschappelijk contact moet kunnen, ik hou van ze, ik wil hen in mijn leven. Het bleek inderdaad te kunnen – ik kon het contact erna weer snel loslaten en er is niets tussen ons gebeurd -, en toch is het gevaarlijk terrein. Ik speel met vuur door contact met hen te hebben. Dat besef ik, dus ik blijf alert.

We zijn hiermee aangekomen bij stappen 10 en 11:

 

10. We gingen door met het opmaken van onze persoonlijke inventaris en wanneer wij fout waren erkenden wij dat onmiddellijk.

11. We zochten door gebed en meditatie verbetering in ons bewuste contact met een Macht groter dan wijzelf, slechts biddend om Gods wil voor ons te kennen en de kracht die te volbrengen.

 

Constant bewust blijven is dus het devies. Blijven bedenken waarnaar je niet meer terug wilt en wat je wel wilt. Geen mentale en emotionele ellende meer, wel rust en kracht. Schrijf het desnoods ergens op of maak er een vision board-collage van. Hang het op in je huis of plaats het op het beeldscherm van je computer of telefoon. Zorg ervoor dat het ergens hangt waar je vaak komt en waar je niet omheen kunt. Schrijf erover in je dagboek en praat er regelmatig met vrienden over, zodat zij je kunnen steunen en je aan je besluit kunnen herinneren.

Regelmatig mediteren helpt ook. Sowieso is dit een nuttige tool in de periode direct na het stoppen, vooral als je er structureel wat tijd voor vrij maakt, maar ook op latere momenten als je het even extra moeilijk hebt is meditatie heel zinvol. Je maakt dan weer contact met de kracht die in jou zit, die weet wat goed voor je is en wat niet. Intuïtie, God, Hogere macht, je ware zelf.. het maakt niet uit hoe je het noemt. Op lastige momenten kun je jezelf een time-out geven om even te mediteren, om te voelen wat je écht wilt. Grote kans dat je dan niet bezwijkt voor de verleiding.

En zo verder, en zo voorts..

 


 

Lees ook in deze reeks:

De 12 stappen tot herstel (SLAA) – Stap 1 Erken je machteloosheid over seks- en liefdeverslaving

De 12 stappen tot herstel (SLAA) – Stap 2 en 3 Jouw ‘hogere macht’ vinden

De 12 stappen tot herstel (SLAA) – Stap 4-7 Krachtiger worden dan je seks- en liefdeverslaafde ikje

De 12 stappen tot herstel (SLAA) – Stap 8 en 9 “Het spijt me..”